راهکارهای صید ماهی سونگ و شیربت
به انجمن امروزی خوش آمدید لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

کاربران فراخوانی شده

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 5 , از مجموع 5

Threaded View

  1. بالای صفحه | پست شماره : 1

    کاربر تاثیرگذار
    نام
    مرتضی گلباز
    شغل
    تعمیرات ماشین آلات اداری
    محل اقامت
    رشت
    جنسیت
    مرد
    شماره عضویت
    4218
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۶-۰۱-۲۷
    نوشته ها
    446
    میانگین ارسال
    0.17
    سن
    36
    پسند داده
    249
    پسند گرفته
    218
    امتیاز کاربری
    425

    راهکارهای صید ماهی سونگ و شیربت

    ✅صفحه اول
     

    ماهی سونگ



    ماهی شیربت

    قبل از صید ماهی سونگ و ماهی شیربت ما باید حداقل اطلاعات زندگی ماهی ها رو داشته باشیم که بتونیم به سادگی به صید این ماهی های گرم آبی ساکن رودخونه ها به پردازیم . صید این دو ماهی رو با هم برسی می کنیم زیرا از لحاظ زندگی و شرایط زیست بومی این دو ماهی بسیار شبیه هم می باشند و در آب های ایران هر دو ماهی اکثرا با هم زندگی می کنند و هم زیستی زیادی باهم دارند برای همین در این مقاله به هر دو ماهی اشاره می کنیم و به نحوه زندگی و صید آنها می پردازیم.

    ماهی سونگ و ماهی شیربت ساکن رودخانه های گرم آبی ایران می باشند و بهترین شرایط زندگی ماهی ها رودخانه ها می باشند و با احداث سد ها بر سر رودخانه ها محل زندگی این ماهی ها از تعداد این گونه ماهی ها کم شده و سد ها منجرب از بین رفتن تعادل زندگی ماهی ها شده و رودخونه های منتهی به سد هایی که این ماهی ها در آن زندگی می کند و تولید مثل و بقای ماهی های سونگ و شیربت رو به خطر انداخته.

    پس زیاد در اعماق سدها به دنبال این ماهی ها نباشید زیرا این ماهیان متعلق به آب های جاری و خروشان می باشند و اگه سدی هم در سر راه زندگی این ماهی ها هست بیشتر در ورودی رودخونه به سد ها دنبال این ماهی ها بگردید.

    ماهی سونگ و شیربت بزرگ ترین ماهی های گرمابی رودخانه ایران هستند که به سایز های واقعا بزرگ می رسند و همین یکی از بزرگ ترین مشکلات زندگی ماهی ها می باشد مثلا یک ماهی سونگ تا وزن 300 کیلوگرم هم میرسه و یک ماهی شیربت می تونه به راحتی تا وزن 17 تا 20 کیلو برسه ، ولی وقتی آب رودخونه ها بر اثر احداث سد و خشکسالی به مرز خشک شدن هم می رسد این ماهی ها دیگر قادر به ادامه زندگی نمی باشند یا در چاله های در روخونه ها به دام می افتند و راحتی با روش های ناجوان مردانه صید می شوند.

    بار ها گزارش صید این ماهی های بزرگ جسه با نیزه و تفنگ گزارش شده همین همسایه ما شکارچی و همیشه تو خاطراتش از شلیک تفنگ به ماهی های یک تا دو متری صحبت می کنه اونم تو رودخونه های که ماهی سونگ در اونا زندگی می کرده.

    ماهی سونگ و ماهی شیربت اکثرا همه چیز خوار هستند و عمده غذای آنها موجودات آبی و موجوداتی که در آب می افتند رو تشکیل می دهد و حتی گزارش بلعیده شدن مرغ در دست یک زن کنار رودخونه در حال پاک کردن توسط یک ماهی سونگ از طرف یکی از دوستان بارها به من گزارش داده شده. غذا های اصلی ماهی سونگ و ماهی شیربت بچه ماهی ها و غورباقه ها و پرنده های که در آب می افتند تشکیل می دهد و نمونه دیگر از نوع تغذیه ماهی سونگ به این گونه بوده که شکارچیانی پرنده هایی رو شکار کردند مانند گنجشک یا قمری ولی وقتی اون پرنده ها روی آب افتادنند مشاهده شده که ماهی هایی از زیر آب انها رو با یک مکش به زیر آب برده و آنها رو بلعیده ، اون ماهی های جزء ماهی سونگ ماهی دیگری نبوده.

    ماهی سونگ شاهزاده تمام ماهی های گرمابی رودخانه های ایران هستد که متاسفانه بر اثر صید بی رویه و خشک سالی و آلودگی رودخونه ها به پایین ترین تعداد خود رسیده و در حال منقرض شدن می باشند که اگه به این وضع رسیدگی نشود حتما جزء ماهیان درحال انقراض کامل تبدیل می شوند که واقعا هم به همین صورته.

    عوامل طبیعی و از همه مهم تر عوامل دست انسان عامل اصلی منقرض این ماهیان زیبا بوده در سال های گذشته نشت نفت در یکی از بزگ ترین رودخونه های ایران و آلوده شدن اون رودخونه از سرچشمه تا محل ورود به دریا به نفت خام منجرب مرگ این گون از ماهی ها شده رنگ رودخونه به رنگ سیاه نفت در امده بود نفت که تو ایران زیاده حتی بیشتر از آب خوردن همون نفت هایی که 24 ساعت در حال نشت کردن تو خلیج نایبند تو دریاست همون نفتی که دریای عسلویه رو آلوده کرده حالا این بار یکی از رودخونه های ایران قربانی درآمد زایی یه مشت دلال نفت شده چیز مهمی نیست .

    ماهیگیرانی که به صید این ماهی می پردازنند اکثر با یک سیستم مشابه قادر به صید هردو گونه ماهی می شوند هم ماهی سونگ می توانند بگیرن هم ماهی شیربت.
    در ایران ماهی سونگ به نام های مختلفی شناخته شده که از جمله اسم کله گرازی یا انزه یا چهار سبیل مشهور می باشد و ماهی شیربت هم به ماهی سرخه معروف می باشد.
    ماهی شیربت یکی از جنگنده ترین ماهی های گرم آبی ساکن رودخونه ها می باشد که صید اون از لذت بالایی برخوردار می باشد.

    ⭕️ فصل های صید ماهی سونگ و شیربت

    فصل صید ماهی سونگ و شیربت از فصل بهار که موقع تخم ریزی ماهی می باشد شروع می شود که صید اون برای ماهیگیران ورزشی هیچ مانعی ندارد زیرا بعد از صید ماهی رها سازی می شود. بهترین برج های صید ماهی سونگ و شیربت برج های 1و 2و 3 می باشد. 
    ویرایش توسط Morteza.g : ۱۳۹۶-۰۲-۰۳ در ساعت 21:57
    پسندیده : hasoo

 

 

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •