فرگشت ماهی‌ها ، تعریف کلی ماهیان
به انجمن امروزی خوش آمدید لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
ثبت نام

کاربران فراخوانی شده

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 4 , از مجموع 4
  1. بالای صفحه | پست شماره : 1

    کاربر تاثیرگذار
    نام
    مرتضی گلباز
    شغل
    تعمیرات ماشین آلات اداری
    محل اقامت
    رشت
    جنسیت
    مرد
    شماره عضویت
    4218
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۶-۰۱-۲۷
    نوشته ها
    446
    میانگین ارسال
    0.17
    سن
    36
    پسند داده
    249
    پسند گرفته
    218
    امتیاز کاربری
    425

    فرگشت ماهی‌ها ، تعریف کلی ماهیان

    ✅فرگشت ماهیان

    ماهی یک گروه فراگیر نیستند از این رو فرگشت ماهی به  عنوان یک «رویداد تکی و غیروابسته» مورد بررسی قرار نگرفته است.

    سنگواره‌های یافت شده از ماهی‌های نخستین عبارت است از دسته‌ای از جانورانی کوچک، بدون آرواره با پوشش زرهی به نام صدف‌پوستان. بیشتر دودمان ماهی‌های بی آرواره منقرض شده است یکی از آنها که هنوز موجود استمکنده‌ماهی است که می‌توان گفت تقریباً یادآور ماهی‌های  بی آروارهٔ نخستین است. نخستین آرواره‌ها در میان سنگواره‌های تخته‌پوستان  پیدا شده است. گستردگی مهره داران آرواره دار نشان دهندهٔ آن است که داشتن دهانی با  آرواره یک برتری بسیار مهم است. البته هنوز روشن نیست که مزیت داشتن آرواره‌هایی که به هم لولا شده‌اند در این است که جانور بهتر می‌تواند گاز بگیرد یا تنفس آن بهبود پیدا کرده یا ترکیبی از عوامل.

    احتمالاً ماهی‌ها تکامل یافتهٔ کوزه‌دارانی مرجان مانند اند چون کِرمینهٔ آنها از جهات مهمی بسیار همانند ماهی‌های  نخستین است.

    ادامه دارد ... ☟☟

  2. بالای صفحه | پست شماره : 2

    کاربر تاثیرگذار
    نام
    مرتضی گلباز
    شغل
    تعمیرات ماشین آلات اداری
    محل اقامت
    رشت
    جنسیت
    مرد
    شماره عضویت
    4218
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۶-۰۱-۲۷
    نوشته ها
    446
    میانگین ارسال
    0.17
    سن
    36
    پسند داده
    249
    پسند گرفته
    218
    امتیاز کاربری
    425

    پاسخ : فرگشت ماهی‌ها ، تعریف کلی ماهیان

    لیدزماهی (چپ) بزرگترین ماهی شناخته شده در جهان؛ سنگواره‌های این ماهی بیانگر طول ۱۳٫۵۵ تا ۲۷٫۶ متر است که ۲۱ تا ۲۵۵ سال طول می‌کشیده تا آنها به این طول برسند.



    دانکل‌استخوان یک ماهی غول پیکر با ۱۰ متر  طول که در دوران پیش از تاریخ زندگی می‌کرد.



    ✅گوناگونی

    عبارت «ماهی» به صورت دقیقتر توصیف کنندهٔ هر جانور غیر چهار اندامی جمجمه‌داری (جانوری با جمجمه و در  بیشتر موارد دارای استخوان پشت) است که در طول زندگی آبشش دارد و دست و پاهایش (اگر داشته باشد) همانند باله‌اند. برخلاف گروه‌های پستانداران و پرندگان، ماهی‌ها یک کلاد تکی نیستند بلکه مجموعه‌ای نافراگیر از آرایه‌های زیستی‌اند. شامل: مخاطی‌واران ، مکنده‌ماهی‌ها ، غضروف‌ماهیان ، پرتوبالگان ،  تهی‌خارها و شُش‌ماهیان در حقیقت تهی‌خار و شُش‌ماهی از همهٔ گروه‌های ماهی‌ها به چهاراندامان (مانند پستانداران ، پرندگان ، نرم‌دوزیستان و ...) نزدیکتر است ؛ بنابراین نزدیک‌ترین نیای مشترک همهٔ ماهی‌ها یکی از اجداد چهاراندامان نیز می‌باشد. از آنجایی که گروه‌های نافراگیر در دانش امروزی دیگر به رسمیت شناخته نمی‌شوند از این رو در سامانه‌‌شناسی‌زیستی از کاربرد عبارت «ماهی» به عنوان یک گروه پرهیز می‌شود.

    بسیاری از آبزیان که در کاربرد معلوم، به عنوان ماهی معروف شده‌اند با توجه به توضیحات بالا دیگر ماهی دانسته نمی‌شوند از آن جمله می‌توان اشاره کرد به: سپیداج ، ستاره دریایی ، خارچنگ ، حلزون صدف‌دار و عروس دریایی. در گذشته حتی زیست‌شناسان هم تفاوتی میان انواع آبزیان نمی‌دیدند و مواردی مانند تمساح ، اسب‌آبی ، دوزیستان ، نهنگها ، خوک‌دریایی و بسیاری از بی‌مهرگان دریا را به عنوان ماهی دسته‌بندی می‌کردند. اما در دانش امروز همهٔ پستانداران از جمله آب بازسانانی همچون نهنگ و دلفین به عنوان ماهی دانسته نمی‌شوند. در کاربردهای دیگر مانند آبزی‌پروری ماهی تنها به جانوران باله‌دار گفته می‌شود تا از دیگر اعضای گروه جدا شوند.

    معمولاً ماهی‌ها خونسردند، و هندسهٔ بدن آنها به گونه‌ای است که بتوانند به سرعت شنا کنند، آنها با کمک آبشش اکسیژن را از آب بیرون می‌کشند یا اینکه از ابزاری برای تنفس هوای بیرون (جو) بهره می‌برند. ماهی‌ها دو باله دارند همچنین معمولاً یک یا دو (به ندرت سه) بالهٔ پشت دارند، یک باله در ناحیهٔ مقعد و یک دم باله-مانند. پوست ماهی‌ها معمولاً با پولک (فَلس) پوشانده شده است و تخم گذارند.

    هر کدام از مشخصاتی که دربارهٔ ماهی‌ها گفته شد، استثناهایی هم دارد، برای نمونه ماهی تن، شمشیرماهی و برخی گونه‌های کوسه دیده شده که خون‌گرم اند یا  مشخصاتی همانند جانوران خونگرم پیدا کرده‌اند، آنها می‌توانند بدنشان را از درون گرم کنند به گونه‌ای که از دمای آب پیرامون گرم تر شود. هندسهٔ بدن (گذر جریان  آب از کنار بدن) و روش شنا کردن همهٔ ماهی‌ها یکسان نیست برای نمونه ماهی‌هایی مانند تُن، آزاد و گیش ماهیاندر یک ثانیه می‌توانند ۱۰ تا ۲۰۰ برابر طول بدن خود را شنا کنند در حالی که پرتوماهی‌ها و مارماهیان در یک ثانیه نمی‌توانند بیش از نیمی از طول بدن خود را شنا کنند. بسیاری از ماهیانی که در آب‌های شیرین زندگی می‌کنند با استفاده از ساختارهای گوناگون همان‌طور که از آب اکسیژن بدست می‌آورند از هوای بیرون هم اکسیژن بدست می‌آورند. شُش‌ماهی مانند چهاراندامان یک جفت شُش دارد، گورامی اندامی مانند ماز (هزارتو) دارد که مانند شُش کار می‌کند و می‌تواند اکسیژن از هوا بگیرد (مازماهیان). برخی گربه ماهی‌ها هم اکسیژن را از راه شکم خود دریافت می‌کنند. هندسهٔ بدن و باله‌های ماهی‌ها هم بسیار متغیر  است بویژه این تفاوت در میان آبزیانی که شبیه ماهی نیستند بیشتر دیده می‌شود مانند: اسب دریایی ،قلابچه‌ماهی، بادکنک‌ماهی و مارماهی‌سانان پلیکانی. سطح پوست ماهی می‌تواند صاف باشد (مانند مارماهی رنگین) یا با انواع گوناگون پولک پوشیده شده باشد. همچنین ماهی‌هایی وجود دارند که بیشتر روی زمین زندگی می‌کنند؛ گل خورک خوراکش را روی گل پیدا می‌کند و روی زمین با دیگر ماهی‌ها اندرکنش دارد تنها هنگامی که بخواهد پنهان شود به زیر آب می‌رود. برخی گربه‌ماهی‌سانان در زیر زمین، سفره‌های آب زیرزمینی و در خاک برگ‌های اشباع از آب زندگی می‌کنند.

    بزرگی بدن ماهی‌ها از کوسه‌نهنگ ۱۶ متری آغاز می‌شود تانوزادماهی فربه که ۸۸ میلیمتر طول دارد.

    می‌توان گفت گوناگونی گونه‌های ماهی‌ه ا به صورت یکسان میان ماهی‌های دریایی و ماهی‌های زیست‌بوم آب شیرینتقسیم می‌شود. ناحیهٔ هند-آرام مرکز اصلی گوناگونی‌های  ماهی‌های دریایی است در حالی که ماهی‌های آب‌های شیرین بیشتر در حوضهٔ آبریز رودخانه‌های بزرگ جنگل‌های باران‌خیز استوایی گوناگونی دارند بویژه در بستر رودهای آمازون، کنگو و مکونگ. بیش از ۵۶۰۰ گونهٔ ماهی در آب‌های شیرین منطقهٔ گرمسیری قارهٔ آمریکا و منطقهٔ معتدل آمریکای جنوبی وجود دارد (ناحیهٔ نئوتروپیکال). این گونه‌های ماهی نزدیک به ۱۰٪ همهٔ گونه‌های مهره‌داران را  پوشش می‌دهد. ناحیه‌های سرشار از مواد خوراکی بستر آمازون مانند کانتائو به تنهایی بیشتر از کل اروپا گوناگونی در ماهی‌های آب‌های شیرین دارند.

    ادامه دارد ...☟☟
    ویرایش توسط Morteza.g : ۱۳۹۶-۰۲-۰۸ در ساعت 00:04

  3. بالای صفحه | پست شماره : 3

    کاربر تاثیرگذار
    نام
    مرتضی گلباز
    شغل
    تعمیرات ماشین آلات اداری
    محل اقامت
    رشت
    جنسیت
    مرد
    شماره عضویت
    4218
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۶-۰۱-۲۷
    نوشته ها
    446
    میانگین ارسال
    0.17
    سن
    36
    پسند داده
    249
    پسند گرفته
    218
    امتیاز کاربری
    425

    پاسخ : فرگشت ماهی‌ها ، تعریف کلی ماهیان

    ✅رنگ بدن ماهیان  

    رنگ بدن ماهیان 
    بیشتر ماهیان بخصوص ماهیان سطحزی دارای رنگ نقره ای می باشند که این رنگ به علت برخورد نور با کریستال های بسیار ریز و بی رنگی است که درون سلول های مخصوصی به نام سلول های درخشنده یا جلادار ( Iridocyten) که در ناحیه زیرین پوست قرار دارند، بوجود می آید. این سلول ها دارای ماده ای به نام گوانین میباشند که به صورت لایه ای ضخیم در فلس ها قرار دارند. 

    رنگ بدن ماهیان مربوط به سلولهای رنگی کروماتوفورهاست ( Chromatophores ) که بیشتر آنها در درمیس و بندرت در اپی درمیس قرار دارند. این سلول ها دارای رنگدانه های مختلف سیاه، زرد، نارنجی و قرمز می باشند. رنگهای دیگری که در بدن ماهیان مشاهده میشوند از ترکیب رنگهای فوق بوجود می آیند. 
    ♥سلولهای رنگی دارای انواع مختلفی به شرح زیرند : 
    ۱ - ملانوفورن Melanophoren : ملانوفورها دارای سلولهای ستاره ای شکل، همراه با ضمائم مختلفی هستند که در قسمتهای مختلف بدن پراکنده اند. این سلولها دارای دانه های رنگی، قهوه ای، سیاه یا سیاه متمایل به آبی هستند. 
    ۲ - اگزانتوفورن Xanthophoren : این دسته از سلولهای رنگی نیز ساختمانی مانند ملانوفورها دارند و مواد رنگی آنها زرد روشن تا نانجی تیره است. 
    ۳ - اریتروفورن Erythrophoren : این سلولها حاوی مواد قرمز رنگند و بیشتر در ماهیان مناطق گرمسیری دیده می شوند. 
    ۴ - لوکوسیتن، تریدوسیتن و گوانوسیتن Leukocyten, Tridocyten and Guanocyetn : این سلولها ساختمانی غیر از ملانوفورها دارند. آنها فاقد ضمائم بوده و به شکل بیضی هستند. علاوه بر آن دارای دانه‌های گوانین می باشند که ماده ای درخشنده و نقره فام است. گوانین به صورت کریستال در فلس ماهیان دیده میشود که برای ساخت مروارید مصنوعی کاربرد دارد. 
    بدن ماهیان کور که در غارها و قناتها زندگی میکنند فاقد مواد رنگی است ولی ماهیان آبهای گرم دارای رنگهای زیبا و متنوع میباشند. 
    ماهیان قادرند رنگ بدن خود را تغییر داده، همرنگ محیط یا به رنگ شنهای کف رودخانه یا دریا در آیند. این عمل به واسطه جمع کردن یا پراکنده کردن دانه های رنگی موجود در پوست صورت میگیرد. پراکندگی یا جمع کردن دانه های رنگی، عملی انعکاسی است که توسط دستگاه عصبی و اعصاب سطحی پوست و اندام بینایی ناشی از عمل دیدن در ماهیان صورت میگیرد. افزایش درجه حرارت آب و کمبود اکسیژن جزء عوامل بوم شناختی هستند که موجبات تغییر رنگ ماهیان را فراهم می‌آورند.

    ادامه دارد ...☟☟

  4. بالای صفحه | پست شماره : 4

    کاربر تاثیرگذار
    نام
    مرتضی گلباز
    شغل
    تعمیرات ماشین آلات اداری
    محل اقامت
    رشت
    جنسیت
    مرد
    شماره عضویت
    4218
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۶-۰۱-۲۷
    نوشته ها
    446
    میانگین ارسال
    0.17
    سن
    36
    پسند داده
    249
    پسند گرفته
    218
    امتیاز کاربری
    425

    پاسخ : فرگشت ماهی‌ها ، تعریف کلی ماهیان

     ✅رابطه سرعت رشد جانوران با فشار محیط  

    اگر گونه‌های زنده پستانداران امروزی را به ترتیب اندازه جثه انها ردیف کنیم مشاهده خواهیم کرد که به ترتیب از جثه‌های بزرگ ,سرعت رشد پستانداران کمتر می‌شود.یک موش سرعت رشد بالایی داشته و در عرض چند روز بالغ می‌شود.فیل که بزرگترین پستاندار خشکی است برای بالغ شدن بیشتر از ده سال زمان لازم دارد.پس هر چه جثه جانور بزرگتر باشد سرعت رشد او کمتر شده و زمان لازم جهت بلوغ جانور طولانی‌تر است. 

    بزرگترین جانور زنده امروزی والها هستند که انها نیز متعلق به رده پستانداران می‌باشند.میدانیم که والها حداقل 20برابر یک فیل جثه دارند,با این حساب باید برای بالغ شدن خود به یک دوره بسیار طولانی احتیاج داشته باشند. 

    یعنی در حدود بیست تا سی سال ولی در طبیعت آنها با سرعت فوق العده‌ای رشد می‌کنند و در زمان بسیار کوتاهی بالغ می‌شوند.یک وال 120تنی با طول 30 متر که 24 برابر یک فیل است تنها در عرض سه سال بالغ می‌شود. 

    ✅دلیل رشد سریع والها چیست؟

    فیل در خشکی زندگی می‌کند ولی والها در داخل اب زندگی می‌کنند.اب از هوا متراکم‌تر است و فشار داخل اب به مراتب بیشتر از هواست.با هر 10 متر که در داخل اب فرو می‌رویم,فشار محیط دوبرابر می‌شود.به این ترتیب محیطی که یک وال در ان زندگی می‌کند چندین برابر فشار محیطی ست که یک فیل زندگی می‌کند. 

    ✅ارتباط فشار محیط و سرعت رشد جانوران

    اگر در ازمایشگاه ,محیط‌هایی با فشارهای متفاوت ایجاد کنیم و جانوران مشابه را در ان پرورش دهیم می‌توانیم اختلاف سرعت رشد انها را با هم مقایسه کنیم و بدانیم که ایا با افزایش فشار محیط ,سرعت رشد جانوران بیشتر میشود یا کمتر؟ وقتی در اب دریا به طرف اعماق می‌رویم در ازای هر 10 متر ,یک اتمسفر بر فشار محیط افزوده می‌شود. بنابر این در اعماق اب فشار بسیار بالایی حاکم است. با این حساب جانورانی که در اعماق مختلف دریا زندگی میکنند در فشارهای مختلف زندگی می‌کنند. با مطالعه جانوران در اعماق دریاها مشاهده می‌شود که سرعت رشد و اندازه جثه جانوران در اعماق دریا ها به مراتب بیشتر و بزرگتر از گونه‌های مشابه خود در قسمتهای کم عمق در یا می‌باشند. در اعماق زیاد اب دمای محیط بیش از اندازه سرد است و محیط کاملا تاریک است. بنابر این اثر رشد جانداران بر روی انان و مشاهده ان به مراتب سخت‌تر است.

    ☜☜نویسنده: سمیه فارابی اصل
    پسندیده : Rezaei

 

 

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •